Seminarium Katedry Akustyki mgr Robert Gogol

Zapraszamy na seminarium Katedry Akustyki we wtorek 30 marca 2021r. o godzinie 11.30. Prelegent: mgr Robert Gogol. Afiliacja: Katedra Akustyki, Wydział Fizyki UAM.
Tytuł: Pogłos, czyli walor przestrzeni niezbędny dla percepcji zjawisk elektroakustycznych.

Seminarium odbyło się w formie zdalnej.

Archiwalne nagranie seminarium: https://youtu.be/shsokHX2LX0

Streszczenie referatu:
Pogłos to naturalny element otaczającej nas na co dzień sceny dźwiękowej. Jego obecność jest oczywista i intrygująca w kościelnej nawie, muzykalna i inspirująca w dobrej sali koncertowej, zaskakująca i zdumiewająca w lesie czy w górach. Za sprawą przyzwyczajenia bywa też niezauważalna: w przestrzeni miejskiej, w mieszkaniach czy – dobrze zaprojektowanych – biurach.
W warunkach naturalnych zauważalny czy nie, pogłos zawsze i wszędzie towarzyszy percepcji słuchowej człowieka. Słuchacz umieszczony w komorze bezechowej czuje narastający dyskomfort, dźwięki mowy czy akustycznych instrumentów stają się jakby cieniami samych siebie – ich odbiór w tak skrajnie nienaturalnych warunkach staje się coraz bardziej męczący, drażniący.
Powstaje pytanie, czy można by sytuację odwrócić. Czy użyciem pogłosu można jakby “legitymizować” dla percepcji słuchowej dźwięki w naturze nieistniejące, powstające sztucznie? Czy dzięki pogłosowi, można by trzaski, fragmenty fali akustycznej, oraz komputerowe symulacje wielokrotnie złożonych, sinusoidalnych tonów “uwiarygodnić”? Czy można je uczynić “prawdziwymi” i intrygującymi, przyjemnymi w odbiorze, a w konsekwencji “wybudować” z takich dźwięków… muzykę?
Podczas seminarium zostanie zaprezentowany przykład stworzenia tego typu muzyki.
Jest to dźwiękowy eksperyment autora – krótki utwór “Lament Binarny – podejście czwarte” wykonany w klasie kompozycji elektroakustycznej prof. Lidii Zielińskiej na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Dla zbudowania syntetycznej sceny dźwiękowej, autor posłużył się programem DAW Reaper, jako surowców użył fragmentów fal sinusoidalnych, trzasków, syntetycznie zbudowanego ludzkiego tonu krtaniowego z częstotliwością podstawową 123 Hz wraz z jego pięcioma harmonicznymi.

Komentarze są wyłączone.